5 mýtů o kouření cigaret

Kouření je škodlivé, to vědí všichni. Existuje ale několik mýtů, kterými si neustále omlouváme a obhajujeme proč kouříme anebo proč nemůžeme nebo nechceme přestat kouřit. Zde jsou:

Příležitostné kouření mi neublíží

 

První mýtus. Lidé, kteří kouří jen pár dní v týdnu nebo jen na některých společenských setkáních, popřípadě jenom v pátek u piva nebo skleničky vína, si někdy myslí, že jim nehrozí žádná rizika spojena s kouřením cigaret. Nevěřte tomu.

 

Každá cigareta, kterou kouříte, způsobuje poškození a neexistuje žádná bezpečná úroveň vystavení se tabákovému kouři.

 

Dokonce i relativně malé množství poškozuje krevní cévy a zvyšuje pravděpodobnost tvorby sraženin v krvi, co vede k infarktům, mrtvicím a někdy dokonce i náhlé smrti. Kouření jedné až čtyř cigaret denně zdvojnásobuje riziko úmrtí na srdeční onemocnění a kuřáci, kteří sníží své kouření o polovinu, stále podléhají rizikům spojených s kouřením.

"Lehké" cigarety jsou bezpečnější

 

Druhý mýtus. Některé cigarety jsou vyráběné s různými filtry, papírem nebo směsmi tabáku a jsou označeny jako lehké, ultralehké nebo mírné. A lidé je kupují, protože si myslí, že jsou pro ně lepší. Ale to tak není.

 

Kouřením lehké cigarety můžete absorbovat stejné množství dehtu, jako kouřením běžné cigarety.

 

Výzkumy ukazují, že lehké cigarety nejsou zdravější a že v mnoha případech byly vyráběny a uváděny na trh způsobem, který byl zavádějící.

Je příliš pozdě na to, abych přestal

 

Třetí mýtus. I když jste si vykouřili celý svůj život, stojí za to přestat kouřit. A to kdykoliv.

 

"Pokud přestanete v jakémkoli věku, zlepšíte své zdraví a kvalitu života" říká PhD Dorothy Hatsukami, ředitelka programu výzkumu tabáku na University of Minnesota. „Okamžitě se sníží srdeční frekvence a krevní tlak a vaše plíce začnou lépe fungovat“ říká.

 

Přestat kouřit dává vašemu tělu možnost napravit škody, které byly způsobeny kouřením a přínosy odvykání kouření se projeví téměř okamžitě po ukončení tohoto návyku.

 

Po roce se vaše šance na srdeční onemocnění sníží přibližně na polovinu a po 5 až 15 letech vaše šance na mrtvici budou odpovídat nekuřákům.

Elektronické cigarety jsou zdravou alternativou

 

Čtvrtý mýtus. Nejsou neškodné.

 

Aerosol v elektronických cigaretách může obsahovat škodlivé chemikálie, včetně nikotinu, ultra jemných částic, které vdechujete do plic a těžkých kovů.

 

"To, co nevíme, je, jaké jsou dlouhodobé účinky, užívání elektronických cigaret," říká Hatsukami.

 

Kouření elektronických cigaret může být o něco méně škodlivé nežli kouření běžných cigaret. Ale bezpečnější není stejné jako bezpečné.

Kouření není tak špatné, pokud je to moje jediná neřest

 

Pátý mýtus. Dokonce i když pravidelně sportujete, jíte zdravě, a celkově o sebe dbáte, pořád není dobré kouřit.

Každá cigareta, kterou vykouříte, způsobuje škody. Kouření je jednou z hlavních příčin úmrtí, kterým lze předejít. „Neexistuje žádný výzkum, který by ukázal, že cvičení nebo strava mohou vyvrátit účinky kouření“, říká Hatsukami a dodává: „Nejlepší způsob, jak snížit riziko kouření, je přestat kouřit úplně, ne cvičit víc a jíst lépe".