2.8.2016

Přestat kouřit a nepřibrat? Zjistěte jak nato!

Každý kuřák si moc dobře uvědomuje, že jeho návyk není pro jeho zdraví prospěšný. Nejeden ale zápasí s obavou, že bez cigarety začne narůstat jeho tělesná hmotnost. Obava z přibírání tak často brání jednou provždy skoncovat s cigaretami. Je ale opravdu nutné čelit těmto obavám? Skutečně si musíme vybírat mezi kouřením a udržením si své váhy? 

Jak to doopravdy je s přírůstkem váhy po odvykání koření?

Není to jenom ve vaší hlavě. Po odvykání kouření je běžné trochu přibrat na váze (jedná se o přírůstek 3 – 5 kg). Kouření cigaret totiž potlačuje chuť k jídlu a zrychluje metabolismus. Tak je váha kuřáka stabilní a pod kontrolou. Některé studie dokonce uvádějí, že kouření cigaret může denně spálit až 200 kalorií denně.

Když přestanete kouřit, vrátí se vám zdravý apetit a váš metabolismus se může zpomalit. Máte větší chutě jíst a jídlo si dokážete víc vychutnat.

Kuřák se cigaretou v průběhu dne často odměňuje. Po ukončení kouření pak hledá tuto odměnu v drobných svačinkách. Hledá něco, čím by zabavil ruce, předtím zvyklé na držení cigarety a čím by potěšil ústa, zvyklé na cigaretový kouř a chuť cigarety. Nebo jednoduše sahá po něčem, co mu dokáže zpestřit den, přestávku v práci anebo nudnou chvilku. Většinou tak sahá po nezdravých potravinách, které podráždí chuťové pohárky a na chvilku přivodí pocit spokojenosti a rozptýlení. 

Kouření cigaret je horší nežli pár kilogramů navíc.

Pokud používáte přibývání na váze jako záminku ke kouření, stojí za to se zamyslet nad tím, že podle většiny studií, průměrná výše přibývání na váze během prvního jednoho až dvou let po ukončení kouření je méně než 4,5 kg. Jen zřídka lidé přiberou více. Zdravotní rizika spojená se získáním 4,5 kg na váze jsou neporovnatelně nižší než rizika spojená s kouřením. Takže i s pár kilogramy navíc budete dělat vašemu tělu velkou laskavost!

Pokud máte obavy o svůj vzhled, prostě si představte, že po odvykání kouření budete mít bělejší zuby, čerstvější dech, zdravější kůži, a nebudete cítit kouřem. Kromě toho, mnoho lidí považuje kouření za neatraktivní. Bez cigarety budete vypadat lépe, i když s pár málo kilogramy navíc. 

Jak nepřibrat.

Ačkoliv přibírání na váze může být vedlejším účinkem při odvykání kouření, není tomu tak ve všech případech. Některé studie dokazují, že je možné skoncovat s kouřením bez nárůstku tělesné hmotnosti. Klíčem k udržení hmotnosti je přijetí zdravých návyků, které pomáhají při udržení si ideální tělesné hmotnosti.

Pravidelné cvičení.

Pravidelné cvičení vám pomůže spálit oněch 200 kalorií, které byste dřív spálili při kouření. Stačí na to například 45 minut svěží chůze anebo 30 minut plavání. Pravidelné cvičení vám pomůže:

  • zahnat myšlenky na kouření
  • snížit abstinenční příznaky
  • odbourat toxiny získané kouřením cigaret
  • redukovat stres
  • uvolnit endorfiny, které nám navozují pocity štěstí

Důsledná příprava.

Pokud plánujete přestat kouřit, tak nejlepší cesta, jak se vyhnout kilogramům navíc, je pečlivé plánování. Pokud vám hrozí, že budete sahat po nezdravých svačinkách a pokrmech, připravte si jejich zdravější alternativy dopředu. Nakrájejte ovoce, zeleninu, nízkotučné tyčinky anebo oříšky, abyste je v případě hladu měli hned po ruce.

V případě, že potřebujete mít něco v puse, připravte si Tic-Tac, bonbony bez cukru, žvýkačky anebo ochucené párátka.

Hodně pijte. Samozřejmě neperlivou pitnou vodu. Voda napomáhá nastartovat metabolismus a také zahání chutě na nezdravé potraviny.

V případě, že máte obavy z případné zácpy – přečtěte si také náš článek Jak na zácpu při odvykání od cigaret.

V naší ordinaci máme k dispozici Jerlínový čaj, který dokáže harmonizovat metabolismus a napomáhá tak čerstvým nekuřákům udržet si svou váhu pod kontrolou. Neváhejte se u nás informovat!

Najděte pro sebe něco, co funguje.

Spojte se s někým, kdo vás ve vaší snaze přestat kouřit podpoří. Najděte si vhodného partnera pro cvičení. Odměňujte se za dosažené výkony. Potěší například rtěnka, víkendový pobyt v lázních anebo příjemný večer v společnosti přátel.

Na trhu je dispozici několik aplikací, kde si mohou kuřáci i čerství nekuřáci sdílet své postřehy, obavy anebo úspěchy. Přehled těchto aplikací přinášíme v sekci Novinky.

Přibírání na váze nemusí být následkem ukončení kouření cigaret. Když si již před ukončením kouření vytvoříte nový, zdravější životní styl, vaše odvykání kouření se obejde bez kilogramů navíc. Máme to ověřeno z naší praxe. Lidé, kteří spojí odvykání kouření s úpravou jídelníčku a cvičením, nastartují zdravější, kvalitnější a aktivnější život. Držíme vám palce!